Waarom strategie vaak niet werkt

In een onderzoek van Booz & Company geeft de helft van de bevraagde leidinggevenden toe dat ze hun bedrijfsstrategie niet tot succes zien leiden. Het grootste knelpunt: een gebrek aan differentiatie en focus op waar het bedrijf echt goed in is.

 

Volgens het onderzoek:

  • Is 64% vooral gefrustreerd door ‘te veel conflicterende prioriteiten’
  • Zijn de grootste uitdagingen de overeenstemming van dagelijkse beslissingen met de strategie en middelen zo toewijzen dat ze de strategie echt ondersteunen (56%).
  • Vindt de helft het uitzetten van een duidelijke en gedifferentieerde strategie een belangrijke uitdaging.
  • Heeft 52% niet het gevoel dat de strategie van het bedrijf tot succes zal leiden. Slechts 21% vindt dat zijn bedrijf het recht heeft te winnen in alle markten waar het actief is.
  • 81% vindt groei-initiatieven een verspilling, op zijn minst van tijd.
  • Zegt 82% dat functionele departementen in hun bedrijf concurrerende vragen krijgen van andere business units.

Lukraak

De kern van het probleem is dat bedrijven lukraak groeikansen grijpen zonder een stevig kader dat vastlegt welke opportuniteiten tot duurzaam succes leiden. Sterke ondernemingen zijn zij die de fundamentele identiteit van hun bedrijf definiëren door een duidelijk idee te ontwikkelen van wat ze het beste doen en hoe dat waarde creëert, om dan hun investeringen in te zetten op de competenties die er toe doen. Groei is bij hen dus veeleer een gevolg van de strategie en niet van een hele reeks afzonderlijke initiatieven die vaak nergens toe leiden.

 

Incoherente benadering

Slechts weinig leidinggevenden bevestigen in de studie dat ze in zo’n ‘coherente’ omgeving werken.

  • 43% zegt dat hun bedrijfsstrategie geen fundamentele differentiatie van hun bedrijf in de markt neerzet.
  • Bij 49% heeft het bedrijf geen lijst van strategische prioriteiten.
  • Hoewel de meeste leidinggevenden zeggen dat hun bedrijf over een duidelijke manier beschikt om toegevoegde waarde te creëren, zegt 53% dat die manier niet begrepen wordt door werknemers en klanten.
  • Zo zeggen de meeste leidinggevenden ook dat hun bedrijf over een duidelijk omschreven competentieset beschikt, maar slechts 33% vindt dat die vaardigheden de bedrijfsstrategie ondersteunen.
  • Slechts 21% zegt dat alle bedrijfsafdelingen dezelfde set van competenties hanteert.
  • 54% zegt dat de competenties in het bedrijf elkaar niet versterken.

“Er is duidelijk een probleem met de manier waarop tal van bedrijven strategieën uitzetten,” zegt Paul Leinwand, co-auteur van het boek The Essential Advantage: How to Win with a Capabilities-Driven Strategy. In plaats van te kiezen waarin ze uitblinken, nemen ze een incoherente benadering aan:

 

  • 57% zegt dat hun bedrijf een strategie creëert door een ‘brede portfolio van strategische opties na te streven, en zo de risico’s te spreiden’. Of door ‘een aantrekkelijke markt te kiezen en uit te zoeken hoe ze er succesvol kunnen zijn’.
  • Slechts 43% zegt dat hun bedrijfsfilosofie over de strategie van binnenuit begint, door te kijken waar ze goed in zijn en dan markten te zoeken waar ze die competenties kunnen inzetten.

Beloningen van coherentie

Op basis van de antwoorden in de studie komt slechts 13% van de respondenten uit een coherent bedrijf. Het onderzoek wijst ook op de financiële en groeibeloningen van coherentie.

 

  • Kaderleden uit bedrijven met slechts enkele (een tot drie) bedrijfsbrede strategische prioriteiten zeggen het vaakst dat hun bedrijf een winst en omzetgroei boven gemiddelde hebben, vergeleken met bedrijven met meer of zelfs geen prioriteiten.
  • Ook wanneer de bedrijfscompetenties de strategie ondersteunen, zijn de winst en omzetgroei hoger. Hetzelfde geldt wanneer er een duidelijke competentieset omschreven is.
  • Bedrijven die tot de ‘coherente’ groep behoren hebben ook vaker een hogere winst en omzetgroei.

U vindt het originele artikel op http://www.booz.com/global/home/press/article/49007867

 

Luk Smeyers, iNostix

WEKA Business Media B.V. Auteursrecht voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Gebruiksvoorwaarden en Privacystatement.